zaterdag 15 oktober 2011

Melba toast met schelvislever

Voor een lekkernij als schelvislever - de kaviaar van de armen- moet je natuurlijk even zelf de toast maken.
Rooster een boterham en snij hem overlangs door. Dit is een heel bevredigend klusje omdat het heel moeilijk lijkt maar kinderlijk eenvoudig is: het mes glijdt als vanzelf door het zachte deel tussen de geroosteerde zijkanten. Met een ongeroosterde boterham krijg je dat niet voor elkaar.
Nu de geroosterde kanten van de boterham op elkaar leggen en nog even kort in de broodrooster.
Je hebt nu toast die oneindig veel lekkerder is dan die treurige fabrieksprodukten.
Waarom je trouwens nooit ergens schelvislever krijgt is mij een raadsel. Ik ben er dol op. En ik neem aan dat het ook nog gezond is want het barst van de visolie.
En je kan van de resterende olie uit het blikje een aardige mayonaise maken voor bijvoorbeeld over hardgekookte eieren. Wel een beetje neutrale olie als zonnebloemolie toevoegen want is nogal sterk van smaak.
Hoe ik aan al die wijsheid kom weet ik eigenlijk niet meer. De schelvislever is familietraditie: wijlen mijn moeder presenteerde het steevast bij elke familiebijeenkomst maar ze deed dat op crackers of gewoon geroosterd brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten