woensdag 4 juli 2012

meer medeleven met obesitas

De uitkomsten van sociaal wetenschappelijk onderzoek lijden meestal aan een hoog open-deur-gehalte.
Maar een enkele keer word je verrast.
In de SPITS, toegegeven niet de meest verheven publicatie, wordt heden aandacht besteed aan het toenemend overgewicht met de alom bekende alarmbellen over hoge kosten en bijkomende ziektes en kortere levensduur. Wel leerzaam zijn een aantal preventieve maatregelen:
Laat je kinderen met hun handen eten. Gepureerd voedsel- en pap-eters hebben 8 keer zo grote kans op overgewicht.
Laat je kinderen bij je in bed kruipen. Als ze dat niet mogen is hun kans op overgewicht drie keer zo groot.
Geef ze nu en dan een snoepje. Als ze dat nooit krijgen vergroot dat juist hun kans op overgewicht met meer dan 20%.
Een ander volgens de Universiteiten van respectievelijk Nottingham, Kopenhagen en Louisiana.
Ik moet toegeven dat ik niet altijd zonder vooroordeel reageer als ik al dat overgewicht door het straatbeeld zie schommelen. Ik hoop dat ik meer medeleven zal opbrengen door het besef dat de getroffene waarschijnlijk als kind niet met eten mocht knoeien en niet bij papa en mama in bed mocht. En dan ook nog geen snoepje krijgen... Ja dan heb je wel wat in te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten