woensdag 1 februari 2012

generatie Creche

Als gespeculeerd wordt over het mogelijke "anders" zijn van komende nieuwe generaties komt men steevast op de proppen met de gevolgen van technologische innovaties als het internet en de mobiele telefoon. Ik twijfel geen moment of verschijnselen als games, Facebook, hacken en gratis downloaden zullen invloed hebben op de wereldbeeld van de jongeren die er mee opgroeien als hun "natuurlijke"omgeving.
Maar ik vraag mij wel eens af of ontechnische sociologische ontwikkelingen niet minstens zo belangrijk zullen blijken. Nu bijna alle ouders beiden (moeten) werken verblijven steeds meer kinderen al bijna vanaf geboorte in creches, voorschoolsen en naschoolse opvangen.
Toen ik op mijn vijfde direct van onder mijn moeders rokken voor het eerst een kleuterschool betrad was dit een overweldigende en schokkende ervaring. Zoveel kinderen, zoveel beweging en zoveel lawaai.
Mijn kleindochter is daarmee vergeleken een veteraan die er al vijf jaar van sociale interactie van 9 tot 6 heeft opzitten. Dat moet toch ook sporen nalaten, mogelijk zelfs op de ontwikkeling van de structuur van het brein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten