maandag 5 september 2011

Ganzenborst

De wilde ganzen hebben het tegenwoordig zo goed in onze polders dat zij op grote schaal worden afgeschoten. De ganzenborsten liggen dus de laatste tijd voor een schappelijke prijs bij de poelier.
Maar wat ermee te doen?
Bakken als biefstuk viel niet mee: tamelijk droog en taai. Het gaat hier om een sterke spier die intensief gebruikt is en weinig vet bevat. Dus stoven als runderlap werd ook al geen succes.
Verwerken in een pate ging al beter maar is nogal een arbeidsintensieve affaire. En hoewel de pate wel smakelijk was gaat een deel van de ganzensmaak teloor.
Wat mij wel beviel: verwerken tot gehaktballetjes.
2 ons ganzenborst en 1 speklapje van ongeveer een ons fijn hakken in de keukenmachine en dan verwerken tot gehaktballetjes van een bescheiden formaat volgens het gebruikelijke gehaktritueel (gemelkt witbrood, kerrie,mosterd, uitje,ei, paneermeel). Smakelijk!

Update: Merkwaardig genoeg is dit het onderwerp dat veruit de meeste bezoekers lokt naar deze site. Ik voel mij dus verplicht om de volgende aanvullende informatie niet te verhelen. Mijn dochter heeft positieve ervaringen te melden over de bereiding van ganzenborst op de manier van Boeuf bourguignon. Het vlees wordt mals en het gerecht smakelijk. Ik ben zelf nog niet in de gelegenheid geweest het te bereiden maar kan wel instaan voor de culinaire vaardigheid van de jongedame in kwestie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten