vrijdag 6 januari 2012

kluns

De Batavieren kwamen 100 jaar v.C bij Lobith in ons land.... heb ik ooit nog op school geleerd.
Niet dus volgens fotoos met uitleg van het Parool van vandaag. Bij de afgravingen voor de metrolijn is gebleken dat hier 3000 jaar geleden al iemand rondliep met een prachtige bronzen speerpunt en 1000 jaar eerder zelfs al iemand met een al even fraai gevormde stenen bijl.
Ik wou net plechtig gaan beweren dat ik waarachtig niet zou weten hoe je zo een speerpunt moest maken toen het besef tot mij doordrong dat ik natuurlijk evenmin in staat zou zijn om zo een mooie bijl te slijpen.
Ik vrees dat als het aan mij lag de mensheid nog steeds bezweringen mompelend in het bos zou zitten te bibberen. Nou ja misschien bij een vuurtje.
Bescheiden respect en dankbaarheid voor de genialiteit van onze voorouders is dus in mijn geval wel op zijn plaats. De nutteloosheid van intellectuelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten