maandag 17 oktober 2011

de achterdeur

Het softdrugsbeleid van de nederlandse regeringen van het afgelopen decennium heeft uitsluitend bestaan uit pesterijtjes aan de voordeur - zie ontmoedigingsbeleid hieronder.
Inmiddels is het een schandaal dat aan de criminele en corrumperende situatie aan de achterdeur in het geheel niets wordt gedaan. Ja, er wordt wel eens een plantage opgerold of een aantal porsches in beslag genomen maar dat leidt alleen tot lichte prijsopdrijving en verdere woekerwinsten en criminalisering. Al dat zwarte geld zoekt een uitweg naar bijvoorbeeld de bouw en vastgoedhandel.
Terwijl de oplossing toch zo eenvoudig is. Legaliseer en leg de productie in handen van onze eerzame agrariers. En hef een stevige belasting op de verkoop. De woekerwinsten gaan dan naar de staatskas.
En iedereen krijgt belastingverlaging: hoera! Als de regering niet alleen nederwiet wil aanbieden kan zij misschien wat inkopen bij boeren in Afganistan en Marokko - dat zou pas vruchtbare ontwikkelingssamenwerking zijn.

Als ik mij niet vergis gaat Californie uit financiele nood geboren hierover binnenkort een referendum houden. De tijd dat Nederland gidsland was voor het drugsbeleid is droevig lang geleden.
Persoonlijk vind ik het zeer frustrerend dat ik met die gram in de maand (vergelijkbaar met 1 maal per week een glas wijn) die ik gebruik - hoe weinig ook- de criminaliteit subsidieer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten