donderdag 20 oktober 2011

Ruggegraat

Ik ben er zeker van dat deze opmerkingen barsten van de spelfouten. Men mag dit zien als een daad van protest. Sinds een commissie van taaldeskundigheden om onnavolgbare redenen besloten heeft het niet bestaande woord ruggengraat in het nederlands te introduceren heb ik besloten niet meer mee te doen met die onzin. Wij hebben in nederland een graat in onze rug: ruggraat wordt uitgesproken als ruggegraat en ook zo geschreven. Klaar. In een moeite door heb ik ook al dat gepriegel met hoofd- danwel kleine letters en streepje juist niet of wel, maar overboord gezet. En aan dat Dictee doe ik al helemaal niet meer mee.
Wij nederlanders moeten tegenover die spellingsfundamentalisten meer ruggraat tonen.

P.S. Ik maak mij eigenlijk niet eens zozeer druk om de invoering van een nieuwe conventie in de schrijftaal als wel over het fenomeen dat die conventie dan weer wordt overgenomen in de spreektaal: nieuwslezers die plotseling ruggegraat met grote nadruk op de nieuw verzonnen N gaan uitspreken.
En daar maak jij je druk om? Toegegeven daar heb ik geen rationele verklaring voor zomin als voor de breinpijn die het oplevert als mensen in alle onschuld menen dat normaliter een inhoudsmaat betreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten