vrijdag 28 oktober 2011

Verkeerde voorspellingen 1: religie is een aflopende zaak

De eerlijkheid gebiedt om de sporadische lezer van mijn blog te waarschuwen dat nagenoeg alle voorspellingen of verwachtingen over de toekomst die ik in het verleden heb geuit, nadien falikant foutief zijn gebleken.
Zo heb ik bij de oprichting van de EO verkondigd dat het daarmee natuurlijk niets zou worden: "een achterhoedegevecht". De kerken stromen immers leeg? Alleen wat oudere vrouwen die de dood voelen naderen doen toch nog aan religie?
Een jaar of 25 later was de EO de grootste publieke omroep van Nederland en bezoeken jaarlijks 10.000 en jongeren de EO-landdagen - een geweldige conservatief-christelijke huwelijksmarkt, die ongetwijfeld van groot nut is om op locaal nivo inteelt te voorkomen.
Ik meende in de jaren 70 in mijn optimistische onnozelheid dat het geloven in een vadergod iets was dat de mensheid zo rond de eeuwwisseling wel voorgoed achter zich zou hebben gelaten, zoals de meesten van ons doen met het geloof in Sinterklaas. Inmiddels zijn wij nog steeds wereldwijd in religieuze oorlogen verwikkeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten