woensdag 19 oktober 2011

I Amsterdam

Dit is veruit de meest irritante reclameuiting die ik ken. Het is geen nederlands, het is geen engels. Ik vind het een flauwiteit, flut. Niks aan de hand zou je zeggen: er zijn zoveel irritante reclames. Maar in dit bijzondere geval zit het mij lelijk dwars.
Ten eerste gaat het hier niet om het gebruikelijke milieuvervuilende wasmiddel of obesitasbevorderend frisdrankje maar om Amsterdam. Dus de platvoersheid van deze slogan wekt bij mij gevoelens van schaamte op. Ik ben principieel tegen nationalisme en chauvinisme en andere stammenstrijd opwekkende opvattingen die samen met religie tot de ergste gesels van de mensheid behoren. Maar voor Amsterdam heb ik altijd heimelijk een uitzondering gemaakt in de gedachte dat als Spinoza trots was op Amsterdam ik mij dat ook wel kon veroorloven. In het buitenland zeg dan ook op de vraag waar ik vandaan kom steevast niet the Netherlands maar met enige voldoening Amsterdam. Schaamte dus. Maar het wordt nog erger.
Het schijnt zo te zijn dat de toeristen die onze stad bezoeken die loze kreet vreselijk leuk vinden en zich en masse bij die gigantische letters op het Museumplein laten fotograferen. Nou kan je nog denken: dat zijn vast fransen of italianen die zelf nauwelijks engels spreken en daarom van die banaliteit geen pijn aan de vullingen in hun gebit krijgen. Maar helaas.
Onlangs werd ik geconfronteerd met iemand die pienter is, in ruime mate over gevoel voor humor beschikt en bovendien beter engels spreekt dan ik die toch geheel ongevraagd meedeelde deze reclame leuk te vinden. Daar sta je dan.
Nou ja over smaak valt niet te twisten, zegt men dan. Dat lijkt de voor hand liggende uitweg.
Maar het geval wil dat ik het daar in het geheel niet mee eens ben. Ik ben integendeel van mening dat over smaak zeer belangwekkende discussies mogelijk zijn. En ik ga er prat op als rationalist het relativisme ook op esthetisch en ethisch terrein te verwerpen. Het is niet allemaal 1 pot nat en ieder zijn mening. Er is discussie mogelijk over kwaliteit en verschil in niveau. Ik kom daarop terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten