maandag 14 november 2011

Tandartsen en de vrije markt

Hedenmorgen bezoek aan de tandarts.
Dankbaarheid.
Dat is toch wel de voornaamste emotie die mij altijd overvalt bij een bezoek aan de tandarts.
Dankbaarheid dat ik hier en nu leef. Een bezoek aan de tandarts geeft tegenwoordig nauwelijks meer dan een licht ongemak. Onze voorouders hebben nog niet eens zo lang geleden werkelijk helse, martelende en alles ontwrichtende pijnen doorstaan. Tot ze rond hun dertigste van het grootste deel van hun gebit waren ontdaan. In het trotse bezit van 2 tanden en 1 kies waren ze dan veroordeeld de rest van hun leven broodpap en koolsoep te slurpen. Sommigen staken schijnt op de opengevallen plekken wel tanden van hout. Ook heb ik ergens op internet wel eens het gebit van de amerikaanse vader des vaderlands George Washington bewonderd. Dit was uitgerust met een veer, zodat hij permanent zijn kiezen op elkaar moest klemmen als hij het inhad.
Het mag kortom duidelijk zijn dat ik alle tandartsen van harte een goed salaris gun.

Vanavond in het Parool de kop: Tandarts wordt duurder - verzekering ook
De tandartsen zullen hun tarieven per 1 januari soms met 50 tot 100% porcent verhogen. Dat mogen ze doen omdat het kabinet de vaste tarieven heeft afgeschaft. Maar waarom heeft het kabinet die vaste tarieven dan afgeschaft?
"Minister Schippers van VWS hoopt door meer concurrentie tussen tandartsen betere zorg en lagere tarieven te bewerkstelligen."
Leren die stupide marktfundamentalisten het dan nooit? Denken ze nou echt nog steeds dat de prijs omlaag gaat als je de consument niet langer beschermt?
De markt zelf weet wel beter: de premies voor de tandartsverzekeringen zullen dan ook fors stijgen.
Concurrentie tussen tandartsen? Behalve de regering weet iedereen in Nederland dat er een tekort is aan tandartsen en dat je blij mag zijn als je er een hebt en hij tussen het golfen door de tijd wil vrij maken om je te helpen.
Ik gun die tandartsen hun centen van harte maar van de stupiditeit van die vrije markt economen krijg ik waarachtig al weer pijn aan mijn kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten